poniedziałek, 26 października 2009

Poszukiwania

No dobrze - wymieramy konkretny model. W praktyce oznacza to dużo pracy. Trzeba przejrzeć wiele ofert różnych sklepów, porównać je, ocenić pod względem spełnianych wymagań i wreszcie zdecydować się na ten jedyny model. Choć nie biorę ślubu z tym teleskopem nie chciałbym się rozczarować już na samym początku.

Postanowiłem, że ograniczę się do oferty pięciu sklepów ze sprzętem astronomicznym. Nazwy niektórych z tych sklepów pojawią się w przyszłości jeszcze nie raz. Teraz wymienię je dla porządku:

- teleskopy.pl - sklep w Warszawie na Solcu.
- Delta Optical - sieć sklepów - jeden w Warszawie. Ich strona internetowa ma duży banner we flashu na górze. Kiedy ma się tę stronę na kilku zakładkach słaby komputer (taki jak mój netbook, na którym piszę tego bloga) potrafi porządnie zwolnić.
- teleskopy.net - nie wiem gdzie jest, ani czy to w ogóle sklep bo po prostu nie mogę patrzeć na ich stronę internetową (kompletnie mi nie leży) ale często trafiałem na nią przez google kiedy szukałem konkretnego modelu
- astrokrak - nie wiedzieć czemu, astro-forumowicze bardzo często umieszczają w swoich postach linki do sprzętu właśnie na tej witrynie.
- uniwersał - firma, o której nie dało się nie słyszeć już za moich licealnych czasów. Czułem do niej sentyment więc ich również odwiedzałem żeby sprawdzić ofertę.

Dodam, że jestem z Warszawy i warszawskie sklepy interesowały mnie bardziej ale byłem otwarty na wszystkie oferty - nie mam większych obaw przed sprzedażą wysyłkową.

No dobrze, co zatem można było znaleźć w ofertach tych sklepów? To co napiszę poniżej na pewno nie będzie krótkie więc radzę uzbroić się w cierpliwość.

Przede wszystkim odrzuciłem wszystkie teleskopy na montażu Dobsona. Są kompletnie nieprzenośne więc zupełnie nie dla mnie.


Teleskopy Celestrona :
Na moją kieszeń były tylko niektóre modele:
- Omni XLT 120 - zdecydowanie za długa tuba jak dla mnie. Zbyt mała światłosiła (8,33), chciałem żeby to był jasny teleskop, poza tym w cenę wliczony był montaż, którego w tej chwili nie chciałem.
- Omni XLT 150 - za duży, ciężki montaż, nie sądzę żebym mógł go używać do czegokolwiek innego poza obserwacjami gwiazd.
- C80ED-R - piękny teleskop, dobre parametry, refraktor (do których się skłaniałem) ale trochę dla mnie za drogi - pewnie dlatego, że z montażem. Poza tym trochę za długi więc nieprzenośny. Ale nie powiem - długo nad nim myślałem.
- NexStar 60 SLT - długa ogniskowa(700 mm), mała średnica(60 mm) co daje nam ciemny teleskop (11.67). GoTo nie jest mi potrzebne.
- NexStar 80 SLT - światłosiła nadal słaba a waga jeszcze większa
- NexStar 102 SLT - parametry już znacznie lepsze ale cały czas mam wrażenie, że większość tej ceny idzie na GoTo, z którego nie chcę korzystać i montaż a nie na jakość optyki. Poza tym masa samego teleskopu jest dla mnie nadal za duża.
- NexStar 130 SLT - duży newton - za duży jak dla mnie

SkyWatcher(Synta):
Tutaj więcej modeli zwróciło moją uwagę:

- 80ED OTA PRO - ciekawy model ale dlaczego tylko podwójne szkło? Poza tym o te 300zł droższy niż zakładałem, jest szansa że znajdę jeszcze coś ciekawszego - ale zrobiło się interesująco.

- Equinox 66 - Tutaj mógłbym się rozpływać nad modelami z tej serii. Wszystko wskazuje na to, że są naprawdę wysokiej jakości i jest to dokładnie to, czego szukam. Niestety za tę cenę jestem w stanie pozwolić sobie jedynie na model o średnicy 66mm. Uznałem że mogę poszukać jakiejś 80-tki u konkurencji. Ale kto wie, może w przyszłości pozwolę sobie na takiego większego Equinoxa :)

- Maksutowy o różnych średnicach - rzeczywiście kompaktowe i zwarte instrumenty, krótkie i o małej masie. Ale niestety bardzo ciemne i nadające się właściwie tylko do obserwacji planet i księżyca. W zasadzie miałem na oku używany zestaw na bardzo przystępną cenę ale rozmyśliłem się właśnie ze względu na te ograniczenia. Poza tym próbowałem znaleźć jakieś zdjęcia nieba robione przez ten teleskop ale znalazłem tylko fotografie samolotów. Nie jestem miłośnikiem lotnictwa i nie będę polował na przelatujące samoloty, także odpada.

Dodam, że podczas swoich poszukiwań nie było jeszcze serii black diamond ale zasadniczo nie wniosła ona nic nowego do konstrukcji teleskopów.

William Optics.
Firma w której sprzęcie można zakochać się od pierwszego wrażenia. Naprawdę wysoka jakość wykonania - dopracowany w każdym szczególe. Kiedy w sklepie patrzyłem przez kilka lunet tej firmy byłem też pod wrażeniem jakości obrazu. Ale pamiętajmy że to tylko moje niewprawione oko. Na dodatek obserwujące wieżowce z naprzeciwka.

ZenithStar William Optics 66 oraz 70mm - lunety występujące w wielu różnych wersjach różniących się akcesoriami. Wszystko pięknie tylko ta średnica - 66mm czy nawet 70 mm to chyba jednak trochę za mało.

Megrez 72 F/6 - o tym teleskopie myślałem baaaardzo długo. Seria Megarez należy chyba do bardzo udanych. Niestety najmniejszy teleskop kosztował o 300 zł więcej niż planowałem wydać. Poza tym miał tylko 72mm a ja 80mm uważałem za minimum w przypadku refraktorów.

Meade:
Tutaj również wiele modeli zwróciło moją uwagę.

Meade ETX-70 AT oraz ETX-80. Małe i lekkie refraktory, do tego mniejszego od razu dołączony plecaczek. Tanie i przyjemne, nic tylko kupować. Niestety kiedy w sklepie popatrzyłem przez te teleskopy zobaczyłem naprawdę dużą aberrację chromatyczną. Dokładnie to czego NIE chciałem zobaczyć.

ETX-90 - teleskop marzenie - elegancki kompaktowy Maksutow na dobrym montażu. Ale prawda jest taka że to bardzo ciemny teleskop no i zdecydowanie zbyt drogi jak na moją kieszeń.

Meade 80mm APO ED - i jest! Trójelementowy apoachromat 80mm za 2000 zł! Mała waga, duża jasność, wyciąg Crayforda. To co dodatkowo przekonało mnie do tego modelu to fakt, że firma Meade rzeczywiście zdaje się słuchać opinii użytkowników. Na tej stronie znajduje się recenzja sprzętu, według której największymi jego wadami są brak podwójnego fokusera który umożliwiałby precyzyjne ustawiane ostrości oraz brak profesjonalnego opakowania. Obie wady zostały wyeliminowane bo teleskop sprzedawany jest w aluminiowej walizce a mikrofokuser trafił do standardu.

Marki Vixen i Takahashi pominąłem ze względu na ceny.
Wszystkie teleskopu Uniwersału, Messiera i Bressera miały jak dla mnie zbyt duże gabaryty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz